Pasar Ria Satay Amal

Fuh. Lama tak menulis. Banyak urusan yang perlu diselesaikan (padahal sibuk berfacebook). Hehe. Alhamdulillah, pada hari ahad lepas telah berlangsung satu majlis gilang-gemilang anjuran komuniti melayu (singapura, malaysia. indonesia tak pasti ada ke tak). Pasar Ria Satay Amal. Itulah lebih kurang nama program ini. Program yang bertujuan untuk mengutip dana bagi pembinaan masjid melayu pertama di Melbourne.

Setibanya aku di melbourne pada hari jumaat, aku terus mengikut Zaim menyertai latihan dikir barat. Asalnya hanya sekadar melihat latihan tersebut tapi alih-alih menyertai pula kumpulan dikir itu. Mujur koreografinya mudah untuk diikuti.

Oh terlupa. Pada pasar ria itu, selain jualan seakan pasar malam, turut ada ialah kuliah zuhur, kuliah isra' mikraj serta beberapa persembahan. Dan salah satu persembahan itu ialah dikir barat di mana aku menyertainya. Cuak jugala. Tak sampai 4 jam pun berlatih. Nasib baik ia sekadar sebuah persembahan bukan satu pertandingan. Namun, persembahan pun haruslah dengan ikhlas dan bersungguh. Bukan sekadar melepaskan batuk di tangga.

Sebelum persembahan, kami bersedia di luar dewan. hanya sehelai baju putih nipis yang dipakai. Kesejukan yang ditahan hanya Allah yang mengetahui. Puas menari-nari untuk memanaskan badan.



Akhirnya, nama kumpulan kami dipanggil. Maka, berdikirlah kami dengan seronoknya lantas mencipta sejarah selaku kumpulan pertama berdikir di bumi Melbourne. Agak banyak kesalahan yang aku lakukan ketika persembahan tetapi semuanya tidak kelihatan dengan jelas memandangkan aku di barisan belakang.

Kami mendapat tepukan gemuruh ketika persembahan. Mungkin orang di sini sudah lama tidak mendengar dikir barat kot. Alhamdulillah, lagu Pesan Emak berjaya disampaikan. Seusai persembahan, kami bergambar beramai-ramai sebelum mula mencari makanan lantaran kelaparan.

Ketika sedang melihat-lihat gerai yang ada, tiba-tiba aku mendengar namaku disebut. "Ariff, belilah. Satu dolar je". Ah. Pelik. Aku belum berkenalan dengan siapapun lagi dari kaum Hawa di sini. Aku perhatikan wajah dari mana suara itu datang. "Amalina?", soalku. "Ye, Amalina la tu", pantas dijawab oleh seorang rakannya.

Teman ketika sekolah rendah dahulu kini bertemu semula di bumi Melbourne. Tidaklah aku berbual panjang dengannya memandangkan kesibukannya menjual juadah di situ. Sekadar bertegur sapa.


Selepas kuliah Isra' Mikraj, gerombolan penduduk Bandar bergerak bersama-sama. Kami menuju ke sebuah masjid untuk menunaikan solat maghrib. Setelah itu, kami membeli-belah seketika di Brunswick sebelum pulang menaiki tram.

1 Response
  1. wah arip masuk dikir barat...