RAGUT

Semalam lepas puas shopping di kompleks teruntum dan Kuantan Parade aku pergi ke pasar malam Indera Mahkota. Niat di hati nak membeli ice blend Cappucino. Best tu.(Kalau kat Starbucks harga cecah belas-belas. Rasa lebih kurang je).

Jalan punya jalan tak kelihatan pon gerai menjual ice blend. Minggu lepas aku membelinya di pasar malam Cenderawasih. Ingatkan ada juga di pasar malam ini namun malangnya tiada. Huhu.

Ketika membeli air soya, terdengar deruman kuat enjin motosikal diselangi jeritan seorang perempuan. Rupanya, mak cik cina itu diragut. Mujur penjenayah tidak dapat melarikan rantai leher mak cik itu yang jatuh ke jalan raya bersama telefon bimbitnya.

Penjenayah itu dikejar oleh beberapa pemuda bermotor(kan lagi bagus kalau Pemuda UMNO suruh Mat Rempit jaga tempat-tempat macam ini. Kejar peragut ke. dari hantar ke Kutub Utara la apala). Tak tahulah dapat ke tidak tangkapnya.

Setelah melihat sendiri kejadian yang berlaku di depan mataku itu, aku berasa bimbang. Bimbang dengan tahap keselamatan yang semakin tidak terjamin dek lemahnya pegangan dan penghayatan terhadap agama oleh individu.

Apapun kepada para muslimat(muslimin sekali kot), usahlah tonjolkan kekayaan ketika ke luar dari rumah. Kalau nak sangat pakai barang kemas ke apa ke pakai dalam bilik sudahlah. Bahaya.
0 Responses