DODOL

Hujung minggu yang lepas, mak mengajak pulang ke kampung. Aku sendiri sudah lama tidak pulang ke kampung. Kali terakhir pulang ketika raya aidilfitri.

Sepanjang perjalanan, aku melihat kesan tinggalan banjir. Tumbuhan mati, jalan raya rosak etc. Tidak kurang juga terdapat ramai orang yang mengambil peluang menjala dan memancing di parit-parit dan longkang-longkang besar di tepi jalan. melihat kepada hasil tangkapan mereka, boleh tahan juga. ezeki Allah sempena musim banjir.

Antara tujuan utama emak mengajak pulang ke kampung adalah untuk mengacau dodol. Nak belajar resipi membuatnya daripada tok katanya. Lantaklah. Pagi ahad itu agak sibuk juga. Setelah memerah santan dan mengacau dodol buat seketika(cair lagi), aku ke bandar Rompin bersama tok dan ibu saudaraku untuk membeli sedikit barang keperluan.



Setelah pulang dari bandar, bermulalah tugas yang sukar. Dodol mula mengeras dan sukar dikacau. Setelah berhempas pulas dengan tenaga yang ramai, akhirnya siaplah proses pengacauan dodol yang bermula seawal 8 pagi menjangkau ke 4 petang.

Akhirnya, makanlah dodol.

0 Responses