KITA DAN LANDSKAP POLITIK NEGARA

Jam menunjukkan pukul 2.37 pagi. Sepatutnya sekarang aku sudah tidur.
“ Kalau esok nak ikut pergi Hospital Ipoh kena bangun awal..” begitu pesan ibu tadi.
Ya. Aku cuba nak pejamkan mata. Tapi tak boleh. Pusing kiri kanan pun tak boleh juga. Tapi salah aku jugak. Dah tahu nak tidur tapi otak masih jalan jauh lagi. Minda aku dok berlegar-legar tanpa arah tuju umpama layang-layang yang kita main petang-petang. Maka memanglah tak boleh tidur dan apa yang ak buat? Ini. Dok menaip supaya bila hangpa bukak blog aku hangpa boleh baca.

Apabila Pakatan Rakyat (PR) menang besar lepas PRU baru-baru ini semua orang yang gembira. Seakan-akan ada nafas baru untuk kita semua. Nafas yang panjang lagi segar. Kepala pun dah tak perlu pening-pening lagi. Kita ada kuasa sekarang banding dulu. Tapi gembiranya kita sekejap saja. Pening pun tak sempat nak hilang dia mai balik. Tak sempat kita nak merasai manisnya kemenangan macam biasa ‘orang sana’ buat kacau. Mula-mula Pulau Pinang depa sakat. Kemudian Perak. Tapi yang paling teruk rasanya Selangor. Ingatkan Kedah depa tak nak kacau tapi last-last depa buli jugak. Nasib baiklah Ustaz Azizan tu cool saja orangnya. Ha.

Selepas kita macam dah imun dengan sakat-menyakat, usik-mengusik ‘orang sana’ belaku pula hal lain. Tun M keluar UMNO. Kita jadi confuse. Aku fikir juga nanti penulis buku teks Sejarah masa depan mesti sasau pasal tahun 2008 punya sejarah ada macam-macam cerita. Tapi biarlah. Itu hal ‘golongan sana’. Lantak pi depalah….

Elok saja kita baru nak sedap duduk datang pula angin torpedo dari ‘orang kita’. Tapi itu dulu. La ni ‘orang kita’ dah tak mau kawan dengan kita lagi dah. Pasal dia dengar kata dah kagum dengan kepimpinan Pak Lah. Kalau aku jumpa Ezam aku teringin nak tanya dia “ Mananya yang hang dok kata dulu aduan/laporan kes-kes rasuah berkotak-kotak yang hang kata hang ada simpan tunggu masa ja nak dedahkan pada semua?”. Tapi aku rasa Ezam tak ada masa nak layan soalan aku. Dia dah jadi orang penting Pak Lah lepas frust dengan hubungan tiga seginya (Anwar-Ezam-Azmin). Dia ni sekarang macam dah desperate sangat aku tengok nak jadi calon kat Permatang Pauh. Tak silap aku dia kata dulu masa dah taubat balik masuk UMNO tak mau aktif sangat dalam politik. Orang tanya dia dia nak bertanding tak apa-apa jawatan dalam UMNO dia kata tak minat. Dia kata fokusnya sekarang nak tolong P.Lah dalam proses penambahbaikan dalam isu kehakiman, membanteras rasuah etc. La ni apa jadi? Nasib baikla aku dengar sendiri penjelasan dari Nik Nazmi berkenaan isu Ezam keluar PKR ni. Ezam tu sifu Nik Nazmi dulu. Masa dia tengah fresh dan baru berjinak-jinak nak bertatih dalam dunia politik. Kalau tak mungkin aku jadi macam orang lain- mulut ternganga percaya cerita karut Ezam.

Tapi kuat-kuat pun angin torpedo Ezam, tak sekuat angin nama apa aku nak bagi pun aku tak tau. Mungkin angin Pak Lah. Sebab dulu bila datang angin Mahathir macam ni la juga. Tak taula kalau Pak Lah mintak kat Mahathir kertas skrip 1998 punya. Kisah yang sama, plot yang sama, watak yang sama macam dulu. Kalau nak ubah pun ubah sikit-sikit bagi rakyat tak cam (depa ingat rakyat bodohkah?). Dulu ada Augustine Paul sekarang Tan Sri Zaki. Dulu Musa Hassan sekarang mungkin Ismail Omar. Sampai kata Kickdefella orang luar dah panggil negara kita ni Sodomy Nation.

Lepas tu kita mula didedahkan dengan istilah-istilah baru. Muzakarah, muqobalah dan yang sewaktu dengannya. Dan kita pening lagi. Dalam keadaan genting yang serba membingungkan tiba-tiba kata orang kuat PAS pi jumpa Pak Lah. Tiba-tiba nama-nama yang dah hamper tenggelam timbul balik. Mula-mula Tajol Rosli ajak PAS tubuhkan kerajaan negeri campuran dengan UMNO. Kemudian Khir Toyo bercakap perkara yang sama. Karpal Singh dah mula panas. Nasib baikla Ustaz Hadi Awang bagi kata putus ‘’ tak akan bekerjasama tapi sebarang perbincangan yang baik boleh diteruskan…”


Ada yang suka ada yang marah kepada apa yang berlaku pada negara kita lepas PRU tapi yang paling ramai yang malas nak bagi komen. Kawan aku budak KYUEM tu dulu dialah orang yang aku rasa selalu bagi jawapan bernas lain dari yang lain bila aku tanya apa-apa. Dia pun sama dengan aku gila politik. Tapi start bila DSAI kena tuduh dengan kes liwat bila aku tanya dia apa-apa dia akan bagi jawapan ringkas ‘’just wait n see” dan bila aku terus mendesak dia bagi komen jugak last-last dia kata
’politik itu kotor dan aku tak akan menceburinya”.
Samalah juga halnya dengan kawan aku seorang lagi yang ada di Gombak. Walaupun dia tu budak JIM tapi dia ikut juga cerita dan gosip politik dan memang boleh nampaklah yang dia akan mengundi PAS bila umur dia dah cukup 21 nanti. Dia ni kalau nak ikutkan memang patutlah kena tau banyak cerita banding dengan aku pasal dia mengaji undang-undang. Buat apa kaji perlembagaan itu ini tapi buta politik. Tapi dia pun sama macam kawan aku tadi. Nampak macam dah malas nak layan. Rasa macam dah menyampah dengan apa yang berlaku. Dan seperti kawan aku di KYUEM tadi, budak ni pun sama, bila aku bagitau itu ini maklumat terbaru cerita hot politik dia balas
politik itu kotor….”

Seorang classmate aku yang pergi temuduga untuk Mahallah Representative Committee (MRC) cerita pada aku. Soalan akhir yang pensyarah tanya ialah depa mintak komen tentang situasi politik negara sekarang. Aku cakap pada dia “Wah..sedaplah kau menggoreng depan lecturer. Macam-macam cerita hot sekarang. So ko cakap apa?” tanya aku sungguh-sungguh.
Aku cakap aku malas nak komen pasal politik…” kata kawan aku tu.

Kawan aku seorang lagi yang mengaji di Mesir sekarang tengah cuti ada dok kat rumah katanya bosan tak tau nak buat apa. Tadi chat dengan dia di ym dia minta aku komen pasal Ezam. Aku kata carilah sendiri kata bosan tak ada kerja. Tiba-tiba dia kata malas dan tulis ‘g’ panjang-panjang.

Arggggggggggggggggggggggh (macam inilah lebih kurang)

Dan dia sambung lagi.

Aku dah tak nak ambil tahuuuuuuuuuuuuuuuuuuu (u panjang pula).

Kesimpulannya sekarang ni gang-gang celik politik aku semuanya dah kena sindrom yang sama. Aku pun berjangkit juga dulu sehinggalah apabila aku baca blog Ustaz Nik Abduh, aku fikir dalam-dalam. Kena betul apa yang ustaz tulis pada aku. Umpamanya hidung aku macam kena penyek sampai kemek!
Kata Ustaz,

“Iblis gembira orang yang ikhlas jadi putus asa. UMNO pula suka orang cerdik tak main politik.”
Aku tengok jam dah pukul 3. Habislah aku kena tinggal bangun lambat esok. Dan sebelum tidur terngiang-ngiang kata-kata One pada aku semalam “ jangan tidur lambat demi kesihatan dan kecantikan wajah…..”. Huahuahua

P/S: dicopy bulat-bulat dari blog SSS .Sindrom malas update
0 Responses