EMOTIONALLY UNSTABLE

Entahlah. Sungguh emosiku sungguh tidak stabil setelah keluarnya keputusan peperiksaan a-level. Benar bukan keputusanku yang kulihat memandangkan peperiksaannya pun belum lagi kuambil. Tapi, saatku mendengar keputusan senior2ku yang kukenal rapat, aku mula gusar dan gundah gulana. Seorang(ramai) yang begitu tekun serta rajin menelaah pelajaran, gigih berusaha ditakdirkan Allah dengan keputusan yang sebegitu rupa. Sudah pasti adanya perancangan Allah di situ, yang mungkin saat ini tidak dapat dilihat namun di kemudian hari pasti ditunjukkan Allah.

Kenapa perlu kugundah? Masakan tidak. Mereka yang begitu pandai serta rajin mendapat keputusan yang sebegitu. Apatah lagi aku? Owh. Kumerasakan masa hadapan kian kelam. Bukan kuseorang sahaja tetapi begitu ramai rakan se"batch"ku yang merasakan demikian. Ramai yang sudah mulai cuak dengan a-level. Kumerasakan telah mensia-siakan setahun yang lepas. Begitu banyak fakta yang telah kulupa, waktu yang telah kusia. Entahlah. Apakah di hadapan masih ada jalan yang bercahaya?

Kepada seniorku yang berjaya, tahniah kuucapkan. Kepada seniorku yang akan Allah berikan kejayaan di kemudian hari InsyaAllah, teruskan berusaha. Jangan berputus asa. Mungkin sekarang Allah menguji kalian untuk melihat tahap ketaqwaan kalian. Pasti adanya hikmah yang sangat besar setelah apa yang berlaku.

Ya Allah, berikanlah yang terbaik buat kami Ya Allah.
0 Responses