AKHIRNYA IA BERAKHIR


Setelah sekian lamaku meminggirkan diri dari arena "blogging", akhirnya aku kembali. Menandakan tamat sudah peperiksaan AS yang menjadi igauan dan mimpi ngeri sebelum ia bermula. 

Komen mengenai peperiksaan? Entahlah. Aku bertawakkal sahajalah kepada Allah. Mudah-mudahan Dia memberikanku yang terbaik. Ada kertas yang aku jawab dengan yakin dan tidak kurang juga yang aku termenung panjang di dalam dewan peperiksaan memikirkan apakah yang disoal oleh penyoal soalan dari University of Cambridge itu.

Sepanjang musim peperiksaan ini, begitu banyak sekali peristiwa yang berlaku; peristiwa yang sedikit sebanyak memaksaku mengubah jadual(yang tak wujud pun) pembelajaranku. Skrip bangsawan terutamanya. Aku memikirkan untuk membuat dan menyudahkan skrip bangsawan semasa percutian tetapi malangnya pihak pengurusan bangsawan meminta draf skrip sebelum 10 november. Dan ketika itu aku hanya ada kurang dari sebluan tanpa sebarang idea untuk digarap menjadi skrip.

Mujur Allah sentiasa menolongku. Ilham datang mencurah-curah. Walaupun gaya bahasa penulisan klasikku sudah hilang lantaran peperiksaan SPM yang sudah lama berlalu, Allah menemukan aku dengan buku-buku yang dapat mengasah kembali gaya penulisanku. Ketika aku berhadapan kesukaran mengurus waktu dan mencerna idea, Allah menghantar kepadaku beberapa insan yang berjasa untuk membantuku menyiap serta menyudahkan skrip ini. Alhamdulillah. 

Entah bagaimana, aku ter"involve" dalam sukan bola tampar di sini. Mungkin kerana ketika di sekolah menengah dahulu itu antara permainan yang aku main ketika petang-petang di sekolah sebelum pulang. Aku akui, aku tidak pandai bermain bola tampar. Mungkin tiada bakat. Lantas, aku melantik diri aku sebagai pengurus pasukan bola tampar ketika KYUEM-KMS-KMB Sports Charity. Latihan intensif dijalankan setiap petang bagi menghadapi pertandingan ini. Namun, kami dikecewakan pada hari perlawanan dek ketakprofesionalan pengadil ketika itu di samping kelemahan stamina.

Jika KYUEM-KMS-KMB Sports Charity berlangsung ketika aku baru memulakan peperiksaan, Jemputan Kolej Matrikulasi Perak pula berlangsung ketika aku hampir menamatkan peperiksaan. Ketika itu, ada dua lagi kertas berbaki. Untuk pengetahuan semua, Matrik Gopeng merupakan Johan KAKUM(Karnival Kolej Matrikulasi) bagi sukan bola tampar. Dengan persiapan yang sungguh tidak memuaskan atas beberapa faktor, kami pergi ke Gopeng atas semangat kesukanan dan juga kecuakan.



Kami berhadapan dengan pasukan matrik Gopeng yang turut dibarisi oleh jurulatih mereka. Alhamdulillah, pertarungan lima set akhirnya memberi kejayaan buat kami sekaligus mengubat luka buat pasukan bola jaring dan badminton yang teruk dibelasah matrik Gopeng.




Cuti sudah semakin menghampiri. Perjalanan percutian sudah dirancang. InsyaAllah jika tiada aral melintang, masa percutian ini akanku manfaatkan sebaiknya bagi mengulangkaji semula silibus A2 ku yang kuabaikan dek kerana menumpukan AS. Mudah-mudahan aku mendapat keputusna yang baik untuk AS agar tidak perlu untuk aku mengulang semula peperiksaan AS ku di bulan Mei dan Jun beserta dengan peperiksaan A2.
0 Responses