KEMBARA LANGKAWI - PART 2

Masih lagi perjalanan dalam bas. Yelah kan. Cerita hari demi hari. Dijadikan cerita, bas kami berhenti di sebuah hentian. Entah apa namanya. Terlupa. Maklumlah. Usia kian meningkat tua. Jam sekitar 2 pagi ketika itu. Bergegaslah ramai umat manusia menuju ke bilik selesa. Tapi terdapat dua orang insan. Ketika orang lain sibuk ke bilik selesa, mereka berdua menghilang di sebalik kegelapan malam menuju ke medan selera. Tiada siapa yang sedar kehilangan mereka berdua. Hinggalah pak cik Drebar bas hendak memulakan semula perjalanan, aku dan Aman mengkhabarkan kepada pak cik Drebar akan kehilangan mereka berdua. Puas dihubungi tapi tidaklah mereka angkat telefon bimbit mereka. Akhirnya mereka datang secara berlari ke bas sambil membawa dua bungkusan air. Ternyata mereka baru selesai menjamu selera. "Tak sempat nak habis pon nasi lemak tadi kan Pie(bukan nama sebenar)", ujar Acap Rais(bukan nama sebenar).

Perjalanan diteruskan sambil sekali-sekala perbualan mengenai isu semasa mengisi ruang perbincangan. Zul terus-menerus terlena. Entah apa dimimpikannya. Mungkin sedang terbayang diri sedang ber"snorkeling" di Pulau Langkawi. Tak lama kemudian, bas sekali lagi berhenti. Kali ini di hentian mana entah. Tiada apa yang menarik melainkan nasi lemaknya berlaukkan ikan masin. Perjalanan diteruskan dan kami semua tertidur.

Akhirnya kami terjaga ketika tiba di Bandar Alor Setar. Wajah-wajah pengembara semua kelihatan teruja. Tak lama kemudian, kami tiba di Hentian Bas Shahab Perdana. Kenapa namanya Shahab? Entahlah. Orang Kedah pun tidak dapat menjawab persoalan itu. Kami lantas menunaikan solat subuh yang sudah masuk waktunya. Seusai solat, kami menanti kehadiran Farhan Baku dan juga Farah Hazwani. Khabar misteri kedengaran di mana Farah mungkin menarik diri dari perjalanan memandangkan ada masalah yang timbul. Usaha menghubungi beliau gagal atas sebab-sebab yang tidak dapat dijelaskan di alam maya ini. Akhirnya Farhan tiba bersama bapanya dan mengajak kami semua bersarapan bersama-sama. Farah akhirnya mengesahkan bahawa beliau akan turut menyertai program ini.

Setelah bersarapan roti canai yang dibelanja oleh ayah Farhan, kami menanti dan terus menanti ketibaan farah Hazwani. Akhirnya, kata sepakat dicapai di mana satu kumpulan bergerak dahulu dengan kereta ayah Farhan dan satu kumpulan lagi menunggu ketibaan Farah Hazwani. Akhirnya kami tiba di Jeti Kuala Kedah. Menanti dan terus menanti. Akhirnya satu lagi kumpulan tiba. Tiket feri terus dibeli. Tidak ingat akan harganya. RM28 kah? Tanpa membuang masa kami terus menaiki feri yang sedia menunggu. Langkawi, here we come!!!, jerit Zul (bukan nama sebenar)(ini adalah rekaan semata-mata).

Lebih kurang sejam setengah perjalanan menaiki feri. Kadang-kadang mata terlelap dan seringkali terjaga. Mungkin kerana teruja lantaran bakal menjejakkan kaki buat kali pertama di Pulau Lagenda. Kelam-kelam kian gemilang. Akhirnya terlihat kelibat patung Burung Helang yang menjadi igauan Acap Rais selama beberapa malam. Akhirnya, kami tiba di Langkawi.

Kami disambut oleh Bandung, J-Lo dan Syahira Mat di jeti. Setelah berbasa-basi buat seketika, aku, Zul, farah Hazwani dan kawannya (Faiz-perempuan ni) pergi ke kaunter kereta sewa untuk menyewa kereta. Akhirnya, kami membuat keputusan menyewa Suzuki ERV 1.5. Oklah. Ada tujuh tempat duduk. Cuma kurang pikapla. Harganya? RM220 untuk tiga hari (sampai pagi Khamis). Kira oklah.

Aku diberi tugas memandu lantaran kereta itu merupakan kereta automatik. Entah ke mana Bandung menghilang dan aku memandu sesuka hati sahaja dengan niat untuk mencari stesen minyak. Akhirnya, kami diisytiharkan sesat dan mujurlah Bandung berjaya menemui kami. Lantas, kenderaan dipandu menuju ke stesen minyak.

Setelah minyak diisi, kami bergerak ke apartmen Bandung. "Waaaaah", ujar kami semua. Sangat selesa sekali kemudahan yang disediakan. Ayah Bandung iaitu Dr Rahmat juga membeli sebuah televisyen baru (mungkin untuk kami) walaupun apartmen itu kosong. "Bolehlah layan movie di malam hari", ujar Pie.

Setelah membersihkan diri dan berehat seketika, kami keluar menjamu selera berhampiran Dataran Lang. Ketika ini Oggy memandu. Aku memilih Mee Kuah Udang sebagai juadah. Terkesima seketika aku melihatkan 3 ekor udang besar diletakkan. Aku melihat kembali harganya. Bukan apa. Bimbang. Akhirnya aku lega. Rm 4.50. Setelah menjamu selera, kami menuju ke masjid berhampiran memandangkan Zuhur telah pun tiba. Selesai solat, kami meneruskan perjalanan menuju ke air terjun Lubuk Semilang. Di sini terletak Perkampungan Buku yang macam dah tak nampak bukunya lagi dan juga Tangga Seribu Kenangan yang tidak dapat didaki atas masalah teknikal.

Kami (yang lelakila) bermandi sakan di air terjun ini. Sungguh nyaman airnya. Bagai berada di Cameron Highland. Setelah puas bermandi-manda dan juga bercanda, akhirnya kami bergegas naik memandangkan gerimis mula turun renyai-renyai. Setelah itu, kami pulang semula ke apartmen Bandung manakala yang perempuan pergi membeli-belah.

Seperti dijangka, semua terbungkang di atas bumi (katil). Janji hendak keluar semula sekitar jam 4.30 petang tapi itu hanyalah angan-angan belaka. Akhirnya setelah dipaksa dan memaksa, kami keluar jam 5 petang menuju ke sebuah pusat membeli belah. Entah apa namanya. Langkawi Parade mungkin. Tidak ada apa sangat yang hendak dibeli lantas kami menuju semula ke kedai makan tadi. Kali ini merasa penangan laksa Penarak. Laksa ini merupakan transformasi dari Laksa Penang di mana kuahnya lebih pekat dan lebih masam.

Setelah kenyang, kami meneruskan perjalanan dengan membeli-belah semula. Singgah di kedai menjual coklat. Apa lagi. Memborong. Aku mengorbankan sekitar RM100 di situ. Langkah terus diatur. Kecoh umat manusia apabila terlihat kelibat Fahrin Ahmad. Aku lantas bertanya kepada mereka, "Siapa Fahrin Ahmad?".

Kami ke kereta semula dan kali ini mencari sebuah kedai yang menjadi sebutan ramai, Idaman Suri. Puas kami mencari tetapi masih tidak bertemu. Akhirnya setelah puas mencari, ketemu jua Pasaraya Idaman Suri itu. Di sinilah Pie mula menunjukkan belang apabila hampir semua barang di kedai ini diborongnya. Berplastik-plastik. Aku? Membeli dua set sudu dan set pinggan mangkuk. Seperti biasa. Sekitar RM 100 dikorbankan.

Akhirnya setelah kedai ditutup, barulah Pie keluar. Itupun lama setelah kedai ditutup. Kami berangkat pulang menuju apartmen Bandung manakala yang perempuan ke rumah Bandung. Setibanya di rumah, kami mandi, bersolat dan memasak hidangan istimewa iaitu Maggi. Makan secara beramai-ramai. Setelah kenyang, permainan Jutaria dimulakan. Setelah mereka berpakat berhempas-pulas untuk memufliskanku, aku berjaya bertahan dan akhirnya Acap Rais yang muflis dahulu.

Apa lagi. Masa tidur. Acap Rais dan Pie memilih untuk tidur di hadapan televisyen. Aku tidur berseorangan di bilik tingkat bawah. Manakala yang lain tidur di tingkat atas. Keadaan kembali sunyi dan sepi.

Bersambung...

P/s : gambar-gambar tidak boleh dimasukkan atas masalah teknikal. Harap maaf
0 Responses