KEMBARA LANGKAWI - PART 1

Isnin 24 November. Aku menaiki bas Maraliner sekitar 3.30 petang dari Terminal Makmur, Kuantan. Sepanjang perjalanan tidak ada aktiviti menarik yang aku lakukan selain tidur. Maklumlah. Masih terasa sisa-sisa kepenatan lantaran baru pulang pada malam Sabtu. Tiba di Puduraya sekitar 6.30 petang lantas bermonolog sendiri apakah patut bersolat maghrib dahulu atau menjamu selera lantaran perut yang bernyanyi ria lagu keroncong.

Langkah diatur ke Restoran KFC berdekatan. X meal dan potato wedges menjadi pilihan. Terbang sekitar RM12 di situ. Setelah menjamu selera, alhamdulillah terasa kenyang lantas mengatur langkah ke surau Puduraya yang terletak di tingkat atas.

Alhamdulillah. Sempat bersolat maghrib secara berjemaah bersama imam sebelum aku bangkit menunaikan solat isyak. Seusai bersolat kumelihat jam di tangan. Masih awal lagi. Lantas kakiku diatur menuju ke Petaling Street.

"Bang. Nak cd bang? Orang Putih ada. Melayu ada", itulah antara kata-kata yang diungkap kepadaku(anda harus faham apa cd nya). Lantas aku berlalu dan teringat kisah-kisah bahawa orang beriman ini lain wajahnya. Bercahaya. Sudah pastilah penjual-penjual cd itu tidak akan menawarkan cd-cd sebegitu kepada orang yang kelihatan wajahnya beriman. Tapi, ditawarkan kepadaku. Astaghfirullah. Penjual cd itu telah menyedarkan aku betapa aku semakin jauh dariNya.

Kakiku terus melangkah sambil mindaku berfikir. Akhirnya aku membeli sepasang cermin mata hitam. "Boleh digunakan di Langkawi nanti. Panas", ujarku. Aku terus melangkah menjelajah setiap ruang di Petaling Street. Tiba-tiba datang seorang hamba Allah berbicara lebih kurang begini, "Bang. Nak urut bang? Perempuan lawa-lawa.Cina ada Melayu ada". Kutolak dengan baik tawarannya namun mindaku terus berfikir akan perkara tadi.

Bosan. Sebosan kata-kata yang kutaip ini. Jam baru menunjukkan 8 malam. Aku membeli sebuah topi dan terus meninggalkan kawasan Petaling Street. Tidak sanggup rasanya berlamaan di situ. Hajat di hati ingin ke Mydin namun malangnya uncle Mydin sudah menutup operasinya. Buntu tidak tahu apa hendak dibuat aku melangkah ke Plaza Kota Raya(jika tidak silap). Habis kuronda tingkat demi tingkat hingga akhirnya aku menemui sebuah kafe siber. Melihatkan jam di tanganku masih awal, aku lantas membuat keputusan untuk menggunakan internet.

Sejam itu kugunakan membaca blog dan ber"yahoo messenger" dengan Zaim yang baru tamat peperiksaannya. Pelbagai isu kami bincangkan dari Bangsawan hinggalah kepada ekonomi dan politik negara. Setelah tamat masa yang ditetapkan, aku melangkah keluar. Kali ini tidak tahu hendak ke mana. Jam baru menunjukkan sekitar 9 malam.

Langkahku atur semula ke Puduraya. Menuju ke kedai buku yang kedudukannya agak terpencil. Sayang, kedai buku kegemaranku sudah pun tutup tapi kedai di hadapannya masih meneruskan operasi. Habis setiap buku kutelek untuk mencari buku idaman namun tidak juga ketemuan. Dek kerana kebosanan, akhirnya aku membeli juga sebuah buku mengenai Salehudin al-Ayubi.

Masih lagi kebosanan namun jam menunjukkan hampir pukul 1o. Aku lantas melangkah ke McD untuk mengalas perut bagi perjalanan panjang. Sebenarnya nak lepak lama-lama di McD. Boleh "refill" air secara percuma. Hidangan Spicy Chicken McDeluxe aku pesan. Setelah mendapat apa dihajatkan aku mengambil tempat duduk, membiarkan makanan yang terhidang sambil menghantar SMS dan bermain permainan di dalam telefon bimbit.

Akhirnya, aku kembali kebosanan lantas menjamah hidangan yang tersedia. Setelah habis makan, Zul menelefon bertanyakan kedudukanku dan mengatakan dia akan menyusul di situ. Aku menunggu dan terus menunggu hingga akhirnya Zul tiba bersama Pie dan Acap Rais. Setelah berlama-lamaan di situ, kami bersama melangkah ke Puduraya di mana Aman sudah menunggu di sana. Tidak lama kemudian, bell dan Oggy tiba.

Akhirnya masa yang ditunggu tiba. Bas Konsurtium menjadi pilihan Bell yang membeli tiket. Khabarnya dua tingkat namun nyata bas itu hanya setingkat. Sedikit kecewa Aman dan Bell kerana mereka beritu teringin menaiki bas dua tingkat. Tempat duduk kami pula berada di hadapan sekali. Nombor 1 hingga 7.

Sekitar jam 12, barulah bas mula bergerak walaupun berjanji untuk bergerak pada jam 1130 malam. Tak kisahlah. Janji gerak. Ternyata bas ini dipandu dengan begitu laju sekali kerana dalam beberapa minit sahaja kami sudah tiba di Tol Jalan Duta.

bersambung
0 Responses