DI MANA AMANAH?

"Pencawang Utama Terbakar, Indera Mahkota Bergelap", begitulah laporan muka depan akhbar Sinar Harian pada 9 disember bersamaan 11 zulhijjah, akhbar pilihan utamaku kini lantaran kebebasan dan keadilannya dalam menyampaikan berita. Kejadian ini berlaku pada 7 disember sekitar 12 tengah hari, sehari sebelum umat Islam menyambut Aidiladha. Walaubagaimanapun, kejadian kebakaran pencawang ini tidaklah aku sedari memandangkan bekalan elektrik di kawasanku tidak terjejas.


Ironinya, kesan dari kejadian ini memberi impak yang cukup besar kepadaku. Empangan Sungai Kobat terletak berhampiran Indera Mahkota dan kuasa elektriknya disalurkan melalui rangakaian elektrik Indera Mahkota. Terputusnya bekalan elektrik menyebabkan air tidak dapat dipam lantas menyebabkan seluruh bandar Kuantan mengalami masalah bekalan air.

Persoalan timbul bila mana perkara ini berlaku memandangkan sudah pastilah pihak JBA mempunyai set generator bagi menjana tenaga elektrik untuk mengepam air sekiranya keputusan bekalan elektrik berlaku. Malangnya, set generator ini rosak. Kalau rosak, baik tak payah ada generator persediaan (stand by)! Apa yang berlaku ialah kegagalan pihak JBA mengesan kerosakan yang berlaku pada generator ini hinggalah pada saat penggunaannya diperlukan, ia tidak dapat digunakan. Ke mana perginya orang yang bertugas untuk melakukan ujian ke atas generator itu yang sepatutnya dijalankan setiap minggu???? Akibatnya, seluruh Kuantan mengalami masalah bekalan air selama 3 hari!

TNB juga wajar dipersalahkan. Rakan ayahku yang juga merupakan seorang pekerja TNB mengkhabarkan bahawa mereka sudah berkali-kali memberitahu kepada pihak atasan bahawa pencawang ini bermasalah namun pihak atasan sekadar mendiamkan diri sahaja. Dah terhantuk baru terngadah! Sibuk mencari bekalan janakuasa bergerak yang katanya dipanggil dari Kuala Lumpur.



Keluargaku yang mengadakan kenduri pada 11 disember sangatlah terjejas dengan perkara ini. Mujurlah hujan turun pada hari sebelumnya. Kesukaran juga timbul ketika proses penyembelihan pada hari Aidiladha namun Alhamdulillah, hujan yang turun sedikit sebanyak membantu kelancaran proses penyucian. Pada hari kenduri, air terpaksa diangkat dari telaga surau berdekatan. Sungguh memenatkan.

Ada seorang mak cik yang berkata, " kita ni baru ujian xdok air. Hok Bukit Antarabangsa nu rumoh pon doh runtuh". Aku sekadar mendiamkan diri. Malas hendak menjawab. Kejadian Bukit Antarabangsa tidak boleh disamakan dengan krisis ini!. Hal ketiadaan air ini berlaku kerana tiadanya amanah dalam menjalankan tugas oleh pihak yang sepatutnya menjalankan tugas yang diberikan! Kalau mereka menjalankan amanah yang diberikan, perkara ini sudah pastilah tidak berlaku!

Isu ketiadaan air ini bukanlah suatu isu lama. Seringkali berlaku. Namun kali ini lebih teruk. Inikah yang dimaksudkan penswastaan JBA membawa kesan yang baik? Merenung sejenak. Kagum aku dengan Selangor. Mengimport air dari Pahang namun boleh memberi air percuma kepada rakyatnya. Pahang? Kata seorang pak cik ketika sedan berwudhu' untuk menunaikan solat sunat aidiladha, " Pahang Darul Makmur, air takdok sokmo".
0 Responses