RENCAM

Waaah! Itulah kata yang dapatku ungkap apabila melihat MB Terengganu, Datuk Ahmad Said ketika Berita TV3. "TV3 berniat jahat terhadap saya! Sebelum saya jadi MB dia keluar berita cakap BPR sedang siasat Adun Kijal rasuah. Lepas saya jadi MB dia keluar lagi kenyataan cakap BPR sedang siasat Adun Kijal rasuah..." . Itulah antara kata-kata yang sempatku tangkap ketika TV3 menyiarkan persidangan DUN Terengganu yang membincangkan betapa TV3 telah tersalah lapor mengenai isu anak syarikat kerajaan negeri.



Nasihat saya kepada Datuk - Datuk bagilah harakah siarkan. Confirm tak tersalah lapor. Haha. Nampaknya MB Terengganu ini masih menghadapi serangan bukannya dari luar tapi dari dalam. Tak henti-henti. Walaupun golongan "Kuala Lumpur" akhirnya terpaksa akur dengan kehendak Sultan Terengganu, MB ini terus ditekan dan ditikam hari demi hari oleh musuh dalam selimutnya. Apapon, aku mendoakan agar Datuk terus berkuasa bagi menjamin "house trip" Topaz berjaya. Haha.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selain isu ini, ada isu yang lebih menarik. Penswastaan IJN oleh Kementerian Kewangan kepada Sime Darby. Najib yang kelihatan gembira dengan langkah ini sudahpun menghadapi tentangan dari Naib Presiden MCA iaitu Chua Soi Lek dan juga Menteri Kesihatan, Liow Tiong Lai. Bantahan Chua Soi Lek berasaskan dua perkara iaitu kos dan juga kecekapan.



Isu pertama iaitu kos. Isu ini jelas dan terang di mana setelah berlakunya penswastaan, sudah pasti kos akan meningkat lantas meningkatkan jumlah yang perlu dibayar oleh pesakit. Mengikut beliau, setiap kali penswastaan berlaku, pasti harga perkhidmatan meningkat. Belum pernah lagi menurun. Mungkin POS Malaysia boleh menjadi contoh yang mudah.

Isu ke-2 ialah kecekapan. Mengikut teori ekonomi, tujuan penswastaan salah satunya ialah untuk meningkatkan kecekapan. Tetapi, menurut Chua Soi Lek, sepanjang penswastaan berlaku di Malaysia, keadaan tidak berubah. Anda inginkan contoh? KTMB mungkin contoh yang paling baik. Anda naik sendiri dan anda akan faham. Itulah antara projek penswastaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ramlan mungkin dipenjarakan". Antara intipati akhbar yang sempat kusorot. Nampaknya abang bogel ini berhadapan masalah. Bukan berpunca dari niatnya untuk berbogel itu tapi masalah mengenai tempat letak keretanya dengan Rapid KL. Seorang rakanku, Haq Mohaidin begitu teruja dengan Ramlan ini. Banyak kali beliau menulis mengenai serangan bogel Ramlan di blog beliau.

Apapun, nampaknya abang bogel tidak dapatlah nak berbogel memandangkan dia mungkin dipenjarakan. Tulisan Subky Latif dalam akhbar Harakah versi Jumaat cukup menarik mengenai abang bogel ini. Dapatkanlah Harakah dan bacalah sambil tergelak.

P/s : Manifesto Haq untuk Acad Exco - Harakah dan Sinar Harian di RC. Undilah Haq!e
2 Responses
  1. Haq Mohaidin Says:

    oh ya, aku peminat ramlan!!kahkahkah

    oh, tidak.........jgn wt aku segan arep


  2. ad Says:

    xpe haq. aku tlg ko. jgn bimbg