MAKA APA HUKUMNYA?

Setelah dibentangkan dengan dua pendapat yang masing-masing mempunyai dalil, jelaslah isu ini menjadi khilaf dalam kalangan ulama'. Perlu difahami konteks yang dinyatakan Dr Yusuf Qardhawi ialah mengucapkan bukan merayakan. Terpulanglah untuk membuat penilaian berdasarkan hujah dan dalil yang dirasakan lebih kuat.

Dan satu lagi perkara yang perlu difahami ialah konsep merayakan. Tidak menjadi suatu kesalahan sekiranya kita berkunjung ke rumah-rumah terbuka masyarakat bukan Islam di hari perayaan masing-masing. Dalilnya: "Allah tidak melarang kamu utk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang2 tidak memerangi kerana agama.." terjemah AQ 60:09

KONKLUSI:

1 – Umat Islam boleh merayakan perayaan-perayaan kaum dengan masyarakat bukan Islam seperti Deepavali , Gong Xi Fa Chai , Krismas , Hari Menuai , Hari Gawai dan perayaan-perayaan yang lebih berbentuk perayaan suku kaum , bukannya perayaan ibadat kebesaran khusus bagi satu-satu agama selain Islam .

2 – Adapaun perayaan-perayaan seperti Thaipusam, Wesak , Hari Kiamat ( Kristian ) , Hari Paskah ( Yahudi & Kristian ) dan seumpamanya , maka haram bagi seseorang muslim untuk turut sama meraikannya kerana itu semua adalah perayaan yang lebih berbetuk ibadat ( worship ) bagi golongan bukan Islam .

3 – Namun , setiap umat Islam mestilah berusaha menjaga batas-batas agamanya tatkala berhubungan dengan golongan bukan Islam . Dan tidak boleh sama-sekali seseorang muslim itu turut sama makan dan minum hidangan-hidangan yang HARAM semata-mata hendak “ menjaga hati tuan rumah “ . Toleransi tetap ada tetapi tidaklah sampai menggadai prinsip utama agama ! . Selain itu kaedah di dalam perundangan Islam sendiri telah menetapkan : “ Tujuan yang baik , tidak mengharuskan segala jenis cara termasuklah cara yang keji ! “ .

4 – Golongan bukan Islam sendiri akan memahami batas-batas Islam itu sendiri jika kita sendiri dapat memberitahu mereka dengan sebaik-mungkin . Apatah lagi bagi golongan cendekiawan bukan Islam yang telah terdedah dengan informasi terhadap Islam dan umatnya .

5 – Adapaun bagi perayaan-perayaan kebangsaan seperti Hari Kemerdekaan , Hari Ibu , Hari Guru , Hari Pekerja , Hari Belia , Hari Peladang & Penternak dan sebagainya , tidaklah menjadi halangan bagi seseorang Islam untuk turut sama merayakannya selama ianya tidak menggadai keimanan seseorang itu kepada Allah Ta’ala
0 Responses