Mesir masih berdegil membuka pintu sempadan kepada rakyat Palestin.

Serangan udara Israel yang berterusan dalam masa dua hari telah mengakibatkan beratus-ratus orang Palestin cuba melarikan diri dari Gaza ke Mesir pada pagi Isnin dengan menyerbu lintasan sempadan tertutup beramai-ramai.

Laporan sumber-sumber tempatan, beratus2 warga Palestin telah membanjiri pihak berkuasa Mesir yang ditempatkan di lintasan sempadan Mesir.

Pihak berkuasa Mesir menyokong tindakan rejim Zionis melakukan pengepungan pada Gaza dan kebuluran penduduk Palestin lebih dua tahun lepas, dan Mesir masih enggan membuka sempadan antara Gaza dan Mesir (satu-satunya laluan selain laluan melalui pemeriksaan rejim Zionis)

Pihak rejim Zionis menghalang import ubat-ubatan dan bekalan perubatan kepada Gaza dua tahun lepas, meninggalkan semua pihak hospital Gaza tidak bersedia untuk menangani jumlah pesakit yang ramai.

Note:
sumber : http://www.imemc.org

Anda tonton televisyen, anda baca akhbar. Pihak Mesir mengatakan hospital mereka telah bersedia memberi rawatan kepada masyarakat Palestin yang cedera. Tapi Hamas tidak membenarkan rakyatnya keluar ke sempadan. Anda baca dan tonton begitu kan?

Tapi inilah hakikat sebenarnya. Pihak berkuasa Mesir (semoga Allah menumbangkan mereka beserta Israel) telah menghalang masyarakat Palestin mendapatkan bantuan. Saya menonton berita. Satu kapal beserta bantuan perubatan ke Palestin bergerak dari Cyprus. Antara yang terlibat ialah ahli parlimen Canada dan seorang wartawan British (jika saya tak silap). Dan sudah pasti mereka bukan beragama Islam!

Tapi, lihatlah apa yang "so called" umat Islam lakukan sendiri terhadap "so called" saudara mereka. Lihatlah!
0 Responses