KEMBARA LANGKAWI - PART 5

5.30 petang tren dijanjikan tiba. 5.26 sebenarnya. menanti dan terus menanti. Datang sebuah tren jam 5.20 petang. Wah. KTM sudah semakin efisyen. Tiba lebih awal dari waktu dijanjikan. Tapi, hairan. Menuju ke arah berlainan. Aaah. Mungkin ia akan berpusing sebentar lagi. Kedengaran pengumuman dibuat. Owh. Tren itu akan ke Hatyai. Ternyata KTM belum efisyen lagi. Dan seperti yang dijangka. Penangguhan. Atau istilah terkenalnya "delay" hingga jam 6 petang. Tiada apa yang dapat kami buat sambil melayan kebosanan melainkan bergambar. Dan terus bergambar.

Tren hampir tiba. Aku berlainan gerabak dengan mereka. Aku memilih untuk duduk manakala mereka memilih katil. Zul dan Pie meyakinkanku bahawa gerabak kami hanya bersebelahan. Seperti yang dijanjikan oleh penjual tiket KTM. Aku agak ragu-ragu. Tunggu dan lihat.

Tren tiba. Nah. Seperti yang kuduga. Aku tercampak ke gerabak sungguh ke hadapan manakala mereka terperosok di gerabak sungguh ke belakang. Bersusah-payahku membawa barangan yang begitu banyak ke gerabak yang jauh ke hadapan. Beberapa ratus meter juga. Berlari anak aku bimbang tren bergerak sebelum sempat aku naiki.

Tempat dudukku agak selesa. Aku meletakkan barang-barangku di satu penjuru kosong. Aku bertanyakan Pie kedudukan kafe dan surau. Pie mengatakan di tengah-tengah kereta api. Dia mengajakku ke kafe memandangkan mereka semua ke sana. Kukata tunggu hingga maghrib.

Sengaja kubertanya pak cik pemeriksa tiket akan di mana duduknya surau. Ingin kepastian. Dengan wajah slamber beliau menjawab koc surau rosak. Dihantar baiki. Arghh. Begitu mudah dijawabnya. Kenapa tiada ganti? Kalau koc kafe rosak ada sahaja gantinya tapi surau? Hmmm. Terfikir dan merenung. Aaaah. Aku masih di Malaysia. Negara yang agama rasminya Islam. Aku berwuduk di tandas yang disediakan. Cukup sukar memandangkan tren sentiasa bergerak. Memikirkan cara untuk bersolat. Tak mungkin dapat berdiri. Gerakan tren terlalu menggoncang. Sungguh tidak stabil. Ruang juga tiada untuk bersolat. Terpaksa duduk di kerusiku. Mencari arah kiblat. Terlihat bayangan mentari.

Seusai solat, aku mesej beberapa sahabatku. Saja membuang waktu. Berjaya mengajak Hadi keluar bersama esok ke Masjid negara. Bertemu Sheikh Yusuf Estes pastinya. Aku meneruskan bacaanku pada akhbar The Star yang kubeli petang tadi. Habis semua huruf kubaca. Bosan. Kubergerak ke beg dan mengambil sebuah novel : Salahuddin, Penakluk Jurusalem. Baca dan terus membaca. Sungguh bosan sekali cara cerita ini digarap. Tidak kena dengan jiwaku. Namun, aku terpaksa terus membaca kerana tiada perkara lain yang dapat kubuat hinggalah akhirnya aku terlena.

Kutersedar ketika tren berhenti di Butterworth. Aman mengetuk cermin tingkapku mengajakku keluar. Aaah. Malaslah. Hendak menyambung tidur. Jam 10 malam ketika itu. Lama sungguh tren berhenti. Tidak bergerak-gerak. Aku mula bosan dan lantas menyambung bacaan. Sekitar 10.30 malam ketika itu. Tren masih belum bergerak. Pie dan Zul datang ke tempatku. "Jauh lajok tempatmu. Penat aku cari", ujar Zul. "Mu ah kabo dekatla. Gerabok sebelohla", aku membalas. "Bukan aku. Hok jual tiket kabo gitu", balas Zul kembali. Akhirnya kami sama-sama bergerak ke kafe.

Perjalanan ke kafe terasa begitu jauh. Nyata gerabakku sungguh jauh. Banyak juga gerabak yang harus kami lalui sebelum tiba ke kafe. Ketika itu tidak ramai umat manusia. Aku membeli nasi lemak, air milo dan sandwic. Nah. Rm9 harganya. Zul pon sama. Terkesimaaaaa kami seketika. Tapi apakan daya. Milo 3 in 1 itu dijual RM2 secawan.

Sedang menjamu selera, lampu terpadam. Tren masih belum bergerak. Kedengaran sumpahan dan makian dari segenap alam terhadap KTM. Keadaan berterusan hingga lima minit sebelum ia menyala semula namun tren masih belum bergerak. Tak lama kemudian, lampu terpadam lagi. Sumpahan dan makian kedengaran semula. Kali ini tren bergerak ke hadapan. Laju. Aaaah. Ia berundur semula. Main tolak-tarik agaknya. Menanti dan terus menanti. Akhirnya lampu menyala semula tapi tren masih belum bergerak. Kami kembali ke gerabak masing-masing.

Aku menghubungi Pak Lah. Ingin saja kuturun dan ambil bas ke Kuala Lumpur. Sungguh aku marah. Dua kali dihubungi tapi gagal. Aaaah. Menanti dan terus menanti akhirnya tren bergerak semula sekitar 12 tengah malam. Setelah 2 jam berhenti tanpa sebarang berita@ pengumuman dikhabarkan kepada penumpang. Pak Lah menghubungi semula bertanyakan kenapa menghubunginya. Ternyata jangkaanku tak silap. Dia seronok bermain "game" sebentar tadi.

Aku tidur dan terjaga berkali-kali sepanjang perjalanan. Setiap kali terjaga, aku kembali menelek novelku. Habis juga bacaanku malam itu. Akhirnya aku terjaga jam 6.15 pagi. Tren masih belum tiba. Janjinya tiba jam 5.30 pagi. Aku lantas mengambil wuduk dan menunaikan solat Subuh. Akhirnya kami tiba di KL Sentral jam 7 pagi.

Bersambung....
0 Responses