SINBAD

Masihkah anda ingat pada Sinbad? Sebuah kisah yang sering kita dengar ketika masih kecil. Kisah kehebatan seorang pelayar. Kisah benar atau dongengan? Wallahua'lam. Bukan itu apa yang ingin aku utarakan.

Sabtu lepas bertempat di Istana Budaya, Kuala Lumpur, Topaz telah menghantar 4 orang perisik rahsia bagi mengkaji dan lebih mendalami ilmu teater. Sebenarnya, ada juga ajak dari Rumah lain iaitu Aidid, co-d Sapphire tapi atas masalah teknikal beliau tidak dapat menghadirkan dirinya ke sana.

Setelah berhadapan dengan pelbagai kesusahan dan dugaan, dapat juga kami berempat + 3 orang adik Shafiq ke sana. Aku, Yorke, Pie dan Shafiq Confident. Inilah pertama kali aku menjejakkan kaki di Istana Budaya. Selama ini tengok dari luar je. Bukan apa. Tiada tujuan untuk masuk ke bangunan yang sungguh gah ini.



Aku dan Pie sampai tepat jam 3 petang. Berlari-lari dalam hujan bagai berlakon filem Hindustan. Mujur Shafiq sudah menyeleaikan urusan pembelian tiket. RM21.50 seorang. Mahal? Tak. Itu yang paling murah. Kami duduk di tingkat 3! Tiket-tiket semua sudah habis. Aku hanya menempah 5 tiket. Mujur ada dua lagi tiket terakhir untuk membolehkan kami semua menonton teater ini.



Kami berlari masuk ke dalam. Alhamdulillah. Belum bermula. Sempat kami melepaskan lelah buat seketika. Panggung sudah hampir penuh dengan penonton. Sekitar 3.10 petang, pementasan dimulakan. Teater Muzikal Kanak-kanak Sinbad. Itulah tajuknya.

Persembahannya sungguh menarik. Mantap. Terdiri dari 80 kanak-kanak dan penampilan khas Raja Azura, sungguh, kami terkesima. Lakonan kanak-kanak ini tersangatlah mantap. Bagaimana agaknya sesi latihan mereka? Dan bagaimana pula untuk menghasilkan lakonan yang sebegini mantap dalam persembahan kami nanti? Selain lakonan, prop, pencahayaan, penataan bunyinya turut mantap.

Masa 2 jam ++ terasa berlalu begitu sahaja. Apa yang menarik semasa persembahan ini ialah kemampuan para pelakon membuatkan masa terasa berlalu sekejap. Dengan lawak yang menyebabkan para penonton tidak berhenti-henti ketawa. Dan fakta yang lebih menarik. Berdasarkan pemerhatianku, kanak-kanak memang teruja dengan persembahan ini. Namun, ibu-bapa mereka lebih lagi. Oh. Aku terkesima. Benar ini kali pertama aku menyaksikan teater yang baik. Di Istana Budaya pula. Terasa jauh jika dibandigkan dengan teater kami.



Terdapat beberapa perkara yang dapat aku pelajari untuk diterapkan dalam persembahan nanti. Walaupun teater ini bukanlah teater bangsawan dan hanyalah teater kanak-kanak, namun banyak perkara dan ilmu yang aku pelajari. Tibalah masanya untuk aku perbaharui skripku yang membosankan itu. Tapi, aku masih malas!
0 Responses