MENANGIS

Hari ini saya menangis lagi. Saya baca akhbar dan menangis. Saya tonton berita dan menangis. Saya tonton siaran TV9, sebuah dokumentari bertajuk Kota Salehudin dan saya menangis. Saya melayari internet dan saya menangis. Kini, ketika sedang menaip ini saya menangis lagi.

Saya terfikir. Sampai bila kita hanya mampu sekadar menangis. Sampai bila apabila kita membelek helaian akhbar, mulut kita sekadar memaki hamun Israel (semoga Allah menghapuskan mereka). Sampai bila apabila kita menonton televisyen, kita sekadar menangis dan mendoakan saudara kita. Sampai bila apabila berlakunya konflik, kita keluar berdemo di jalan raya atas nama prihatin terhadap saudara kita. Sampai bila kita sekadar memberikan jawapan kita tak mampu buat apa-apa melainkan mendoakan mereka. Sampai bila kita hendak berkata kita tak mampu buat apa-apa melainkan menyumbang derma dan bantuan untuk mereka. Sampai bila?

Entah. Saya sendiri pun tidak pasti sampai bila saya akan terus begini. Terasa deraian air mata ini menyentuh jiwa mempersoalkan apa yang telah saya lakukan untuk membantu saudara-saudara kita di sana. Terasa di hari akhirat nanti dipersoalkan oleh syahid-syahid itu akan apa yang telah dilakukan untuk memberi bantuan kepada mereka.
0 Responses